Mint
ismert, az Országgyűlés módosította a növényvédelemről szóló 2000. évi
XXXV. törvényt, amelynek eredményeként az idei évtől kezdve jelentősen
szigorodik a parlagfűvel szennyezett területek felderítése és a
közérdekű védekezések kivitelezése az elmúlt évek gyakorlatához képest.
A Földművelésügyi és
Vidékfejlesztési Minisztérium felhívja az érintettek figyelmét, hogy a
parlagfű elleni védekezés elsősorban föld tulajdonosának, illetve
használójának a kötelezettsége. A hatóság feladata ezért csak a
közérdekű védekezés elrendelésére terjed ki.
A parlagfűvel fertőzött területek
felkutatását a törvény a földhivatalok hatáskörébe utalta. Az
ellenőrzést a földhivatalok mezőgazdászai határszemlék során végzik –
légi felvételek és az előző évi eljárások adataira támaszkodva –
együttműködve a növényvédelmi hatósággal, az önkormányzatok
jegyzőjével, a civil szervezetekkel és a lakossággal.
A parlagfű legintenzívebb
növekedési időszaka július hónapban, a virágpor szóródásának legnagyobb
tömege július végén és augusztus hónapban történik, ezért az
ingatlantulajdonosoknak a parlagfű elleni védekezést június 30-ig végre
kell hajtani
azt követően pedig a parlagfű
virágzását, az allergén pollen levegőbe kerülését folyamatosan
megakadályozni. A védekezés legegyszerűbb módja a június végétől
két-három alkalommal végzett kaszálás, esetleg a vegyszeres gyomirtás.
A művelési cél nélküli talajbolygatás csak serkenti az egész szezonban
folyamatosan csírázó parlagfű szaporodását.
A törvény hatálya kiterjed az
ország teljes területére és az összes ingatlantulajdonosra.
Ez azt jelenti, hogy a hatóságok
eljárásukat nemcsak termőföldön folytatják le, – amelybe a zártkertek
is bele tartoznak – hanem belterületen, ipari, kereskedelmi és egyéb
telephelyeken, utak, vasutak, vízpartok mentén is. A törvény
lehetőséget ad – szigorú eljárási rendben – hogy a parlagfűvel erősen
fertőzött, rosszul művelt haszonnövény állományban is elvégezhessék a
hatósági védekezést.
A június 30-i dátum széleskörű
ismerete azért fontos, mert az a szankciómentes, önkéntes jogkövetés
lehetőségének határnapja.
A megjelölt időpont után az
ingatlan tulajdonosának, használójának személye ismeretének hiányában
is el kell végezni haladéktalanul a közérdekű hatósági védekezést,
amire halasztó hatálya még a benyújtott fellebbezésnek sincs.
A védekezés alapvető alkotmányos
jogokat is érint. A törvényi szabályozás a közvélemény elvárásából – a
nagyszámú allergiás beteg érdekében – az egészséges környezethez való
jogot ezúttal a tulajdonjog elé helyezi, így az államigazgatási eljárás
általános szabályait betartva a védekezés zárt ingatlanon, telephelyen
is elvégezhető.
A hatósági védekezést elrendelő
határozatok közzététele oly módon történik, hogy a helyi önkormányzatok
hirdetőtábláján kerül kifüggesztésre.
A hatósági védekezés eljárásának
teljes költségét köteles a föld használója, tulajdonosa megtéríteni,
amely a helyi feltételektől függően több tízezer forint is lehet
hektáronként. Ez nem azonos a növényvédelmi bírsággal, amely húszezer
és kétmillió forint közötti összegben az eljárás költségén felül kerül
kiszabásra.
A költségek meg nem fizetésük
esetén adók módjára behajthatóak.
A folyamatos ellenőrzés és a
hatósági szankcionálás eredményeként már egy év alatt is várhatóan
jelentősen csökkenni fog a parlagfű területe. A parlagfű mentes
környezet fenntartása azonban folyamatosan igényli az ingatlan
tulajdonosok jogkövető magatartásán túl a hatóság intenzív
közreműködését az elkövetkező években is.